Badania

Pracownia PDSG specjalizuje się w realizacji badań o charakterze społeczno-ekonomicznym. Wychodząc z założenia, że zarówno społeczny jak i ekonomiczny wymiar aktywności jednostek i grup pozostają ze sobą w relacji silnego, wzajemnego wpływu, w procesie planowania, gromadzenia danych oraz w toku analizy, stosowana jest interdyscyplinarność. Gwarantuje ona pełną i rzetelną diagnozę oraz identyfikację źródeł i przyczyn poznanych zjawisk i procesów. Najważniejsze obszary tematyczne, w których specjalizuje się Pracownia PDSG obejmują:

 

Badania społeczne

  • dyskryminacja,
  • instytucjonalny i personalny aspekt przestrzegania praw człowieka,
  • zagrożenie wykluczeniem społecznym wśród ludności np. z powodu niepełnosprawności, dziedziczonej bezradności, bezrobocia, wieku, ubóstwa, zjawisk nieakceptowalnych społecznie (patologii),
  • zagrożenie izolacją społeczną,
  • pomoc społeczna,
  • migracje ludności,
  • starzejące się społeczeństwo,
  • warunki życia mieszkańców oraz poczucie bezpieczeństwa.

 

Badania ekonomiczne

Rozwój lokalny i regionalny:

  • kapitał intelektualny podmiotów gospodarczych,
  • uwarunkowania rozwoju lokalnego, regionalnego i ponadregionalnego,
  • lokalizacja jako czynnik atrakcyjności inwestycyjnej,
  • źródła konkurencyjności gospodarki na poziomie lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym,
  • branżowa/sektorowa struktura gospodarki,
  • sektory kluczowe oraz sektory wysokiej szansy,
  • rozwój przedsiębiorczości wśród ludności,
  • rozwój zielonej gospodarki,
  • innowacyjność gospodarki,
  • współpraca sfery nauki i biznesu.

Rynek pracy:

  • stan i dynamika zmiany zapotrzebowania przedsiębiorstw na określone kwalifikacje i kompetencje zawodowe – zawody nadwyżkowe i zawody deficytowe,
  • przyczyny nierówności i/lub dyskryminacji grup zagrożonych marginalizacją na rynku pracy takich jak np. niepełnosprawni, absolwenci, bezrobotni, bierni zawodowo,  osoby
    w młodym wieku, matki wracające na rynek pracy lub samotnie wychowujące dzieci oraz osoby w starszym wieku,
  • aktywność proedukacyjna ludności oraz osób zaliczanych do grup zagrożenia marginalizacją na rynku pracy,
  • inżynieria społeczna w zakresie oddziaływania na rynek pracy,
  • współpraca trójsektorowa ukierunkowana na niwelowanie negatywnych zjawisk pojawiających się na rynku pracy.

 

Badania marketingowe

  • satysfakcja klientów, kontrahentów i dostawców,
  • wzorce zachowań klientów,
  • segmentacja rynku,
  • wizerunek i marka,
  • elastyczność cenowa,
  • uwarunkowania zmian w podaży,
  • źródła przewagi konkurencyjnej.

 

Badania ewaluacyjne

Ocena trafności, skuteczności, efektywności oraz użyteczności wsparcia w zakresie:

  • integracji osób niepełnosprawnych w środowisku społecznym i zawodowym,
  • aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia,
  • zdobywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez osoby zagrożone wykluczeniem społecznym,
  • wzrostu innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw/gospodarki lokalnej i regionalnej,
  • dostępu do usług podmiotów realizujących zadania polityki społecznej i gospodarczej,
  • budowania relacji między sferą nauki, biznesu a organizacjami pozarządowymi.